[ACHG] 르네상스 정원, 대지의 팔레트
르네상스 정원의 문화사가 바로 르네상스의 역사에 해당한다. 연구 결과로 드러난 르네상스 유럽은 자연세계에 매료된 남녀들이 살던 시대였으며, 이들은 스스로 느낀 매력을 함께 나누고 탐구할 새로운 수단을 만들었다. 또 자신들이 등장하는 복잡다단한 사회적, 정치적 무대에서 창출한 경관들의 활용법을 개발했다. 더 넓게 보면, 이런 문화경관에서 등장한 정원을 통해서 과거와 미래 모두를 자의식적으로 살핀 유럽이 드러난다. 그러면서 고대의 과거에게서 입은 은혜를 진심으로 인정하고, 한편으로는 새로 발견하고 창조한 동시대 세계를 들뜬 마음으로 받아들인다. 1400년부터 1700년까지 시대를 들여다보는 렌즈로서 르네상스 정원을 활용하면, 이 세계 속 인간의 입지를 의식적이면서 체계적으로 확립하는 풍경 한 장면이 뚜렷이 보인다. 그 세계는 크기와 규모와 영역 측면에서 급속히 변화하고 있었다. 그리고 바로 정원이 이런 변화를 알리는 대지의 팔레트 노릇을 했다.
The cultural history of the Renaissance garden comprises the history of Renaissance itself. The Renaissance Europe that emerges from such an investigation is one peopled by man and women who were fascinated with the natural world, men and women who created new means that share and explore their fascination and who found ways to use the landscapes they created in the complicated social and political stages upon which they performed. More broadly, the garden that emerges out of this cultural landscape reveals a Europe self-consciously looking backward and forward, devotedly acknowledging a debt to the ancient past, while excitedly embracing the contemporary worlds being discovered and created. Using the Renaissance garden as a lens through which to examine the period from 1400 to 1700, a picture emerges of a Renaissance Europe consciously and systematically working out the place of man in the world. That world was changing rapidly in size, in scale, and in scope. And the garden provided an earthen palette on which to address these changes.
Hyde, Elizabeth, 'Introduction' in E. Hyde ed. A Cultural History of Gardens (vol.3): in the Renaissance, 2013, Bloomsbury Academic NY, p.4
<Earthen Palette>
[1804292019]